Brok, braier


Skal man levendegjøre middelalderen må man ha brok (braier, fr. braies, eng. breeks eller breeches), dette underplagget som får bestemors unevnelige til å framstå som minimalistiske. Det er flere måter å angripe plagget på, men som lærestykke for mitt første syprosjekt har jeg valgt å ta utgangspunkt i KH 1308 sin brokplan. Andre tilnærminger til plagget finnes i denne artikkelen om undertøy i Maciejowskibibelen (Morganbibelen) fra Paris ca 1240.

Hoser

Brok fra forskjellige vinkler i Maciejowskibibelen. Alle avbildingene ser ut til å være av samme type.

Bivoks er nødvendig om du skal sy med lintråd. Denne klumpen er laget fra et lysmakersett fra Panduro.

Ubleket linlerret ble innkjøpt til prosjektet hos Panduro og lintråd i en syforretning. Stoffet er egentlig litt i groveste laget for et undertøy, men hva gjør man ikke for å komme i gang.

Etter snaue to ukers arbeid og 9 meter søm synes jeg det gikk greit for en nybegynner. Jeg startet med litt lite stoff, og et midtstykke på kun 105 cm er litt i snaueste laget. Det ble delvis oppveid ved at løpegangen kun ble 6 cm (og slissene 5 cm). Slissene havnet også litt høyt opp på grunn av at jeg ikke hadde regnet med sømmonn. Neste gang tror jeg det er bedre å satse på 115 cm langt midtstykke for en på min høyde (190 cm). Anbefalt bredde på midtstykket framstod med sine 50 cm som vel mye, men fungerte overraskende bra når jeg fikk plagget på. Jeg tror allikevel en reduksjon til 30-40 cm vil gå greit.

To typer skjøt sett fra vranga. Øverst er sømmonnet lagt samme vei, og sydd med kastesting. Nederst er sømmonet lagt hver sin vei og tråklet ned med framsting mens de to stykkene holdes sammen med skjulte attersting.

Når tøystykker skal lappes sammen anbefales det gjerne å legge de overlappende endene (sømmonnet) samme vei. Det ga en litt vel klumpete overgang mellom skritt og bein, så i stedet la jeg sømmonnet i beinet hver sin vei, holdt sammen med attersting i midten.

Liten 3/8'' D-spenne fra

Beltespenne fra amerikanske Thorthors hammer, for tiden for 5 $.

Brokbelte

For å holde det hele oppe trengs et belte. Snor anbefales ikke fordi det gnager. Beltespenne til brokbelte kan finnes til en rimelig penge hos amerikanske Thorthor’s Hammer.

Legg igjen en kommentar

