1200-tallsmote i stein

Reglindis var blant donorene til Naumburgdomen. Naumburgmesteren regnes gjerne for å gjøre hennes statue fra ca 1250 til et uttrykk for fransk høviskhet og mote. Bare hatten stikker seg ut som en tysk effekt, og vitner om at det er en fransk høviskhet slik den utspilles i tyske hoffkretser.

Etterlatt i domkirke etter domkirke langs de reisende håndverkernes rute fra Reims i Frankrike til Magdeburg i Tyskland finner vi den – 1200-tallets ekspressive, nærmest naturalistiske, skulpturkunst. I sine nisjer står de som fossiler og kaster forsteinede blikk på hverandre – og ignorerer oss. Riktignok er de filtrert gjennom kunstneres blikk; men kunstnere så vare for det menneskelige uttrykk at skulpturene er det nærmeste vi i dag kommer middelalderens materielle kultur – de bringer oss langt nærmere enn de faktiske etterlatenskapene vi finner i latriner og graver.

Tre av de vise jomfruene foran Magdeburgkatedralen ca. 1250. (Kopier). Om jomfruene i Magdeburg-katedralen, hugget rundt midten av 1200-tallet i tradisjonen fra Reims og Bamberg, skriver Jung 2006: Hver figur «models the fashionable garb of a modern courtly lady.» kontrasten framheves mellom tynn og tykk, tilsløring og eksponering: Under en tung kappe vises liv-stykkets tynne stoff.

 

Ekkehard II. von Meißen‎ og Uta von Naumburg‎ ca 1250,

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s